Aktualności

09/20/2016

Wpływ żywienia na rozwój próchnicy u dzieci

Wasz piękny uśmiech jest dla nas ważny, dlatego jesteśmy ciekawi, czy zgadzacie się ze stwierdzeniem, że promienny uśmiech i zdrowe, białe zęby to najlepsza wizytówka i ozdoba człowieka?

Jeśli tak, poniższy tekst powinien Was zainteresować.

W tym miejscu bowiem chcielibyśmy pochylić się nad ważnym tematem wpływu żywienia na rozwój próchnicy u dzieci.

Poza regularnymi kontrolami stomatologicznymi i właściwą higieną jamy ustnej, to właśnie odpowiednio zbilansowana dieta jest bardzo ważną kwestią w codziennej pracy nad zwalającym z nóg uśmiechem 🙂

Najnowsze dane są niepokojące. Problemy z próchnicą występują u ponad 50% dzieci do lat trzech! U starszych dzieci i młodzieży wcale nie wygląda to lepiej…

Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest nieodpowiednie żywienie, a w tym – nadmierne spożywanie produktów zawierających duże ilości cukru.
Największym winowajcą są tu tzw. cukry zewnętrzne (sacharoza i maltoza),które dodawane są do cukierków, lizaków, ciasteczek i innych smakołyków.
Dużo mniej szkodliwa jest glukoza i fruktoza, dlatego tradycyjne słodycze warto zastępować owocami.

Poniżej kilka innych porad dotyczących tego, co powinno znaleźć się w codziennym menu naszych pociech, by te miały mocne, zdrowe zęby.

– WAPŃ ~ odpowiada za strukturę zębów, jest ich materiałem budulcowym, jego niedobór często skutkuje kruchością, łamliwością szkliwa oraz powstawaniem próchnicy.
W związku z powyższym dziecko powinno spożywać odpowiednie ilości mleka i jego przetworów (sery, jogurty, kefiry), a także zielone jarzyny liściaste.

– Produkty zawierające:

~ WITAMINĘ D ~ odpowiedzialną za mineralizację szkliwa (tłuste ryby, masło, tran)

~ WITAMINĘ A ~ wzmacniającą dziąsła naszych maluchów (ryby, jaja, dojrzewające sery, morele, śliwki); najwięcej tej witaminy w postaci karotenoidów dostarczają pomarańczowe warzywa i owoce( dynia, marchew)

~ WITAMINĘ C ~ chroniącą szyjki zębowe przed odsłanianiem i wzmacniającą odporność na infekcje (czerwona papryka, nać pietruszki, kalarepa, brokuł, ziemniaki, czarna porzeczka, truskawki, watróbka)

– Produkty bogate w BIAŁKO ( chude mięso drobiowe, ryby, rośliny strączkowe)

– TŁUSZCZE OMEGA 3 I OMEGA 6 (orzechy, olej roślinny, ryby)

– FLUOR ~ jego zadaniem jest wzmacnianie szkliwa, ma też właściwości antybakteryjne (produkty zbożowe, soja, sery podpuszczkowe)

Nie można też zapominać też o codziennym piciu odpowiedniej ilości wody. Nie dość, że nawadnia nasz organizm, to dodatkowo pomaga wypłukiwać bakterie i resztki pokarmu z powierzchni zębów, w momencie, gdy nie możemy w tradycyjny sposób umyć zębów.

Formularz kontaktowy





    Załącznik (opcjonalnie):

    Na podstawie art 9 ust 2 RODO i ustawy z dn. 10.05.2018 r. DZ.U z dn. 24.05.2018 poz. 1000 wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu odpowiedzi na niniejsze zapytanie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Więcej informacji na temat polityki prywatności firmy na naszej stronie. Administratorem danych osobowych jest Ra-Dent Stomatologia-Protetyka Rafał Zawojski.